Искате да смените сами Джантите си ! Избягвайте тези неща ако не искате да ги повредите

2023-05-05
Искате да смените сами Джантите си ! Избягвайте тези неща ако не искате да ги повредите
Да смените сами джантите е напълно възможна, с изключение на ситуациите, които изброяваме по-късно в нашата статия.
Винаги помнете, че състоянието на колелата (джантите и гумите) има пряко влияние върху безопасността на вас, вашите спътници и другите участници в движението. Джантите (стоманени джанти или алуминиеви джанти) са гръбнакът на цялото колело. От една страна те държат гумата, а от друга позволяват закрепването на колелото към главината. Голяма опасност представляват повредени или лошо монтирани автомобилни джанти. Също като повредени или износени гуми. Не забравяйте, че спирачният път, скоростта на реакция на автомобила при движения на волана, както и ефективното предаване на задвижващата сила зависят от състоянието на гумите. Ето защо, ако не се чувствате готови, нямате подходящите инструменти и място да го замените - възложете го на професионалисти.

В какви ситуации може да бъде трудно или невъзможно да смените джантите с гумите сами?

Не забравяйте, че има автомобили, при които смяната на колелото, включително резервното, може да не е толкова лесно.

Какви са тези превозни средства?

  • Автомобили с директна TPMS система за следене на налягането в гумите. Директна система е тази, при която налягането се измерва в реално време от сензори за налягане. Сензорите са оборудвани със специални вентили, гумени или алуминиеви. При автомобили, оборудвани с тази система, може да се наложи да програмираме сензорите след монтиране на нови гуми или да ги адаптираме, когато сменяме комплекта колела или дори променяме позицията им на предната и задната ос. За това в повечето случаи е необходим специален TPMS програматор.
  • Автомобили с run-flat гуми. Причина - както по-горе, TPMS система, директна. Ако имате кола с run-flat гуми и има спукване, не можете да поставите резервно колело (няма го в колата). След като такава гума бъде спукана, трябва да я закарате до сервиза, като карате със скоростта, определена от производителя на автомобила, обикновено до 70-80 км/ч.

Разбира се, може да има и ситуации, в които не можете да смените колелото, защото няма да можете да отстраните фиксиращите болтове или гайки. Ако са били затегнати в сервиза с ударен ключ и също са корозирали малко - може да се случи, че няма да можете да ги премахнете с обикновен гаечен ключ.

Можете да смените цели колела (джанти с гуми). Но никога не сменяйте гумите сами. Самостоятелната смяна на гумите е възможна само в сервизни условия, с използването на специализирани инструменти и устройства.

 

Самостоятелна смяна на джанти - какво да избягваме, за да не повредим джантите?

Ако искате сами да монтирате колела със сезонни гуми и имате гуми с насочен или асиметричен протектор - не забравяйте да обърнете внимание на надписите на страничните стени на гумите. Има специални маркировки, които описват посоката на търкаляне (при движение напред - под формата на стрелка и надпис Rotation). Освен това при гуми с асиметричен протектор обърнете внимание на маркировките OUTSIDE и INSIDE. Те ви казват от коя страна трябва да е гумата. Това е много важно за правилната работа на гумата.

Как да не повредите джантите при самосглобяване? На първо място, трябва да запомните за деликатните алуминиеви джанти. Защитете външните им повърхности от надраскване. как? Никога не плъзгайте джантите по земята или пода на гаража, като външната страна на джантите докосва земята. Внимавайте да не ги ударите с гаечен ключ по време на сглобяването. Внимателно поставете гаечния ключ върху гайката или главата на монтажния болт, натиснете го надолу и след това затегнете.

Не забравяйте, че за монтаж на алуминиеви джанти се използват болтове или гайки за джанти с подходяща форма на главата: конус, топка, плоска шайба, подвижни. Това е формата на долната част на болта или гайката, която притиска джантата към главината на колелото. Използването на неподходящи болтове или гайки може да повреди джантите. И освен това ще бъде опасно - джантите няма да бъдат монтирани с необходимата сила.

Използвайте безопасни, маркови гайки за алуминиеви/стоманени джанти или маркови болтове за джанти, в зависимост от технологията, използвана от производителя на автомобила.

Трябва да използвате динамометричен ключ, за да монтирате правилно болтовете или гайките. Колкото по-дълго е рамото му, толкова по-удобно е да работите. Струва си да проверите с какъв въртящ момент трябва да се затегнат болтовете на колелата във вашата кола. Също така не забравяйте да проверите закрепването на колелата. Общоприетите препоръки показват, че трябва да се извърши след съгласуване на разстоянието от 100-200 км от монтажа.

Не забравяйте да посетите вулканизатора след известно време (веднъж годишно), за да балансирате колелата. Това е важен въпрос, тъй като правилно балансираните колела няма да генерират ненужни вибрации. Също така си струва да смените клапаните веднъж годишно. Обикновен или предназначен за директната TPMS система.

 

Какво си струва да запомните, когато сменяте джантити с гуми сами?

Използвайте само джанти и гуми с размера, препоръчан от производителя на автомобила (препоръчителен или оптимален размер). Използването на размери, различни от препоръчаните, може да причини проблеми с правилното функциониране на кормилното управление и окачването. Можете да повредите джантите и да предизвикате инцидент.

След монтажа внимателно проверете налягането в гумите. Ако имате алуминиеви джанти например, ползвате нископрофилни гуми. Ако нямате TPMS, може да не забележите голяма загуба на въздух. И тогава е лесно да повредите алуминиевите джанти и да ги огънете, като карате с твърде ниско налягане.

Никога не монтирайте повредени, напукани или огънати алуминиеви джанти. Някои щети могат да бъдат поправени. Извитите джанти могат да се изправят. При извършване на ремонти обаче трябва да внимавате със здравия разум и да поверите тези дейности на специалисти. Ако в даден случай преценят, че ремонтът е невъзможен или застрашава безопасността, откажете се от него. Безопасността преди всичко, купуването на нова джанта е по-умният избор.

Не забравяйте да защитите драскотини и дефекти (драскотини, ожулвания, чипове) върху алуминиевите джанти преди монтажа, как? Необходими са ви само вакса, керамична подготовка и др. Разбира се след измиване и подсушаване. Не забравяйте, че всеки подобен дефект може да означава бърза атака на корозия.

Когато монтирате колелата, уверете се, че правилно позиционирате крика и го поддържате на мястото на подовата плоча, което е определено от производителя на автомобила. За ваша собствена безопасност поставете старо колело (напр. резервно) под страничната част на колата, зад крика. Ако е възможно, използвайте по-специализирани инструменти, например клинове и т.нар естакада.

Също така си струва да използвате гуми със защитна джанта, която предпазва алуминиевите джанти от странични ожулвания.

 

Искате да закупите нови джанти? Посетете Djantite.BG !

В офертата на Djantite.BG ще намерите най-добрите автомобилни джанти. Фирмата предлага лети джанти и крепежи, доставени от реномирани производители. Изберете джанти с прецизна и удобна търсачка (също и за конкретен модел автомобил). Изберете правилния стил.

pixel