Трябва ли да купите отделен комплект джанти за зимата?

2022-11-13
Трябва ли да купите отделен комплект джанти за зимата?
Като цяло повечето хора биха се съгласили, че да имате различен комплект джанти и гуми за зимата е хубаво нещо и може би необходимост.
Не всички обаче са убедени, така че възниква въпросът.
Наистина ли имате нужда от отделен комплект джанти и гуми за зимата?
Очевидно това не е необходимост, но има своите предимства. Обикновено казано, наличието на друг комплект е не само удобно, но също така може да спести пари в дългосрочен план.
Точно така, въпреки първоначалните предварителни разходи за закупуване на допълнителен комплект джанти, вероятно е по-икономично да имате два отделни комплекта за различни сезони.
Използването на различни комплекти е ефективен начин за намаляване на ненужното износване на гуми и макар че ще трябва да инвестирате повече предварително, това ще осигури няколко предимства в дългосрочен план.
Не сте убедени?
Продължете да четете, за да научите повече.

Производителите харчат милиони за развитие на джанти

Първото нещо, което трябва да знаете, когато решавате дали имате нужда от втори комплект джанти и гуми, е, че производителят на автомобили инвестира невероятни ресурси в разработването на своите джанти.

Защо това е важно?
Е, ако производителите харчат всички тези пари, за да се уверят, че джантите на техните автомобили са разработени да се справят с екстремни условия, тогава защо ще имате нужда от втори комплект алуминиеви джанти?
Въпреки че това е добър аргумент, има някои неща извън техния контрол.
Например джантите, които са леко надраскани или повредени от обща продължителна употреба, са по-податливи на по-нататъшно разграждане, особено при сурови зимни условия.
Безопасността настрана, тя се свежда до личен избор и средата, в която живеете.
Нека нарисуваме картина за вас.
Тези, които живеят в Австралия, където вали само няколко месеца в годината и виждат снежни условия само в определени щати, няма да се нуждаят от втори комплект джанти/гуми толкова, колкото някой, да речем, някой, живеещ в Обединеното кралство, където много по-често вали дъжд и сняг.
Трябва да имате предвид не само вашите джанти.
Смяната на гумите с правилните каучукови смеси за различните сезони и метеорологични условия в някои страни се налага от закона.
Но повече за това по-късно.

Mercedes е лидер в разработването на алуминиеви и стоманени джанти, способни да издържат на екстремни условия.

Във фазата на разработка на нови алуминиеви джанти, по-специално диамантено рязани ( Полиш Ефект ) (Mercedes наричат ​​това покритие High Sheen) двуцветни джанти, информацията, свързана с устойчивостта на корозия, е много важна.

При разработването на нови антикорозионни бои за джанти с висок блясък, Mercedes-Benz въведе най-трудните методи за изпитване.
Като начало служителите в центъра за тестване на корозия подготвят отделни сегменти на джантите, като нанасят дълбоки белези върху зони с силен блясък, които проникват до голата алуминиева сплав.
В допълнение, тестовото колело се напръсква четири пъти седмично със солен разтвор, за да се инициират и увеличат корозионните напрежения.Покритията на боята са постоянно подложени на различни, силно корозивни солни спрейове в тази подобна на камера система.

Следващият етап за тестовите проби е нишковидната камера. Тук тестовите проби - сега частично покрити със солна кора от теста CASS - трябва да издържат на 28-дневна променлива климатична програма.Като част от окончателната оценка служителите оценяват нишковидната корозия около надписаните знаци.Одобрение се дава само за онези антикорозионни бои, които намаляват до минимум корозията при подрязване и в същото време не оказват отрицателно въздействие върху други свойства.

В крайна сметка, клиентите в страни, които не изтласкват антикорозионната система до нейните граници, също се възползват от този стрес маратон и подобрените мерки за защита, създадени в резултат на това.
Това е така, защото няма разлика между джантите, доставяни в региони с екстремен климат, или тези, доставяни на вътрешния пазар.
Mercedes-Benz изигра решаваща роля в разработването на надеждни антикорозионни системи за джанти с висок блясък и в момента се смята за пионер в тази област.

Защо трябва да поставите зимни гуми на отделен комплект джанти

Въпреки че не е задължително да купувате отделен комплект джанти за зимни гуми, има няколко причини, поради които това е добра идея.

Един основен фактор е безопасността.

Нуждата от зимни гуми се увеличава, когато температурата падне под 7°C (45°F), особено на пътища, покрити с лед, сняг или киша.
Тъй като представянето на вашия автомобил е силно повлияно от качеството на гумите, които имате, смяната на гуми, за да отговарят на пътните условия, ще направи огромна разлика в спирачния ви път, нивата на сцепление, ускорението и т.н.
Когато дойде времето, монтирането на вашите зимни гуми на втория комплект джанти улеснява смяната им.
Нека се потопим малко по-дълбоко...

Защо да използваме зимни гуми?

Обикновено повечето британски автомобили са оборудвани с летни гуми като стандарт. Това са пътни гуми, предназначени за максимална производителност при европейски летни температури. Обратно, сместа на зимните гуми има високо съдържание на силициев диоксид, което е гъвкаво при ниски и минусови температури.
Протекторите са специално проектирани за максимална спирачна ефективност, което помага да се поддържа по-добро сцепление при студени условия, както и при ледени условия.
Отличителните канали в гумите се впиват в сняг, лед и утайка и вършат чудесна работа за бързото разпръскване на водата и улесняват по-доброто спиране и сцепление.
Меката смес означава, че зимните гуми като цяло подобряват сцеплението, когато температурите паднат под 7°C.
Но най-голямото им предимство пред лятна гума може да се види при шофиране на лед.
Сравняването на ефективността на лятна гума със зимна гума върху лед е като да сравнявате ябълки с портокали.
Имайте предвид обаче, че има ограничен живот на гумите и зимните гуми ще се износват по-бързо от летните поради по-меката си смес.
Това само засилва аргумента за необходимостта от два комплекта джанти и гуми.
Редуването между двете ще удължи цялостния живот на вашите гуми, следователно ще ви спести пари.
Въпреки че е необичайно да купувате гуми на възраст над десет години, все пак трябва да проверите отново датите на всяка гума, която планирате да купите. Това е особено вярно за пазара втора употреба.
Първо, ако намерите зимна гума, по-стара от десет години, ще бъдем шокирани.
Второ, ако намерите такъв, има вероятност гумата да се е втвърдила и ще започнете да изпитвате проблеми с производителността.

Летни Гуми

Летните гуми обикновено имат по-малка дълбочина на протектора (8 мм) в сравнение със зимните гуми (10 мм). Те не се нуждаят от същото сцепление с пътя, както зимните гуми на сняг.
Поради това летните гуми са много по-стабилни при по-високи скорости и по-добре поддържат формата си.
Точно затова летните гуми могат да се карат с по-високи скорости в сравнение със зимните гуми.
Летните гуми имат по-твърда каучукова смес с по-малко естествен каучук от зимните гуми и тя започва да се втвърдява и може да стане крехка под магическата маркировка 7°C.
По-скоро са проектирани да се адаптират към топлото време, без да омекват.
Тази характеристика обикновено означава, че летните гуми ще имат по-ниско триене при търкаляне по пътя и следователно са по-икономични.

Избягвайте всякакви потенциални повреди на джантите

Вашите джанти могат да претърпят много видове повреди и за съжаление повечето са извън вашия контрол.
Единият по-специално е повреда на джантите от небрежни монтьори на гуми.
Не е тайна, че някои монтьори на гуми полагат повече грижи от други и не е толкова необичайно да видите повредена джанта, когато се монтира гума.
Въпреки че обикновено не е нищо повече от малка драскотина, това само по себе си може да ви причини големи главоболия надолу по пътя.
Като имате отделен комплект джанти и гуми, няма да се налага непрекъснато да сменяте гумите си, излагайки джантите си на повреда от небрежен монтаж.
Освен това ще правите по-малко посещения в работилницата, спестявайки време и енергия.
Нещо друго, което трябва да обмислите, е да излагате вашите красиви летни джанти на цялата сол, сняг и киша по пътищата през зимата.
Всички тези вещества имат вредно въздействие върху метала.
Отново, ако имате леки драскотини или обрив, рискът от корозия е реална възможност.

По-малкото износване на гумите означава повече спестяване на разходи

Когато дойде моментът да поставите зимни гуми, имате две възможности.
Свалете настоящите монтирани гуми и ги сменете или монтирайте резервния си комплект.
Така или иначе, ще трябва да съхранявате или само комплект гуми, или комплект колела и гуми.
Трябва да имате предвид следното, когато отчитате разходите си.
Необходима е първоначална инвестиция за втори комплект стоманени джанти или лети за зимата, но винаги могат да се продадат.
Хората често забравят за това и не го вземат предвид в своя анализ на разходите.
Освен това гумите, които не са карани, не се износват. Това означава, че те ще издържат до два пъти по-дълго и няма да изискват толкова честа смяна на нови гуми.

Наистина не искам да купя друг комплект джанти. Какви са моите възможности?

Разбираме, че не всеки има бюджет или място за втори комплект.
В зависимост от това къде се намирате по света и вашия климат, една от възможностите е да изберете всесезонна гума.
Всесезонната гума е идеална за умерен климат в цяла Европа и области на Обединеното кралство.
В страните с по-меки зими тези видове гуми правят поддръжката на автомобила малко по-лесна, тъй като те са универсално решение за всички видове време.
Една всесезонна гума няма да се представи толкова добре, колкото по-специализирана гума през сезона, за който е проектирана, но удобството да поддържате едни и същи гуми през цялата година е огромно, когато суровият сняг и лед са рядкост, а температурите рядко падат под нулата.
Тази опция също е удобна, защото допълнителен комплект гуми не заема ценно място в гаража.

Закони за зимните гуми в Европа

Има няколко страни в Европа, които имат законодателство относно зимните гуми.
Ако планирате да шофирате в чужбина през зимата, може да се наложи да поставите зимни гуми.
В момента зимните гуми се изискват при определени условия в следните страни:

Австрия
Беларус
Босна и Херцеговина
Чехия
Естония
Финландия
Германия
Исландия
Латвия
Литва
Македония
Молдова
Черна гора
Русия
Сърбия
Словения
Швеция
Освен това, въпреки че няма закони, които да го изискват, властите в страни като Франция, Италия и Швейцария силно препоръчват използването на зимни гуми.

Съхранение на зимни гуми и „хотели за гуми“

Намирането на подходящо място за съхранение е пречка, която не позволява на потребителите да имат втори комплект.
И това е мястото, където хотелите за гуми влизат на сцената.
Услугата обикновено се предлага в страни, където мястото е ограничено, или от големи дилърски магазини.
Това означава, че можете да защитите своите колела или гуми срещу заплащане всяка година.

Можете ли да използвате едни и същи джанти за зимни гуми?

Да, можеш. Най-важното е всички гуми да си пасват и да са с еднакъв диаметър.
Вижте нашите диаграми за монтаж за повече информация.
Възможността да монтирате зимна гума на вашите настоящи джанти също ще зависи от размера на вашите настоящи джанти.
Например, ако използвате 20-инчови джанти, където това е най-големият размер за вашия автомобил, може да ви е трудно да намерите зимна гума с този размер. Зимните гуми обикновено се произвеждат само в размери с по-малък диаметър, допустими за всяка кола.
Можете да прочетете повече за ефектите, които по-големите джанти имат върху работата на вашия автомобил.

Имате ли нужда от зимни гуми на четирите колела?

Да - Препоръчително е да не смесвате различни марки и шарки на грайфера на гуми, тъй като можете да компрометирате вашата безопасност и ефективността на вашия автомобил.
Трябва да монтирате едни и същи гуми на всяка джанта на вашия автомобил, така че и предните, и задните гуми да са с една и съща марка, шарка на протектора и скорост.

Някои последни мисли

И така, изводът. Въпреки че е препоръчително да имате отделен комплект джанти и гуми за зимата, в крайна сметка това зависи от вашите предпочитания, бюджет и възможности за съхранение.
Но нека да погледнем нещата в перспектива за секунда.
Според експерти кола, която се движи със 31 мили в час и е оборудвана със зимни гуми, може да спре напълно при зимни условия в рамките на 35 метра.
Същата кола, оборудвана с летни гуми, ще има нужда от около 100 метра, за да спре.
Ясно е, че има разлика между зимни и летни гуми. Малко храна за размисъл, нали.
В заключение, всички доказателства сочат, че ТРЯБВА да смените гумите си за различните сезони, но когато става въпрос за джантите, това е друг въпрос.

Изборът е твой.

pixel